dilluns, 31 de maig del 2010

Entre arrossars

La Bassa de les Olles és una llacuna envoltada d'arrossars i d'una ben conservada franja de dunes al costat del mar, davant la badia del Fangar, al delta de l'Ebre. Aquesta situació privilegiada fa que aculli una important població d'aus aquàtiques i una variada flora.

El Goleró és el final d'un antic braç de l'Ebre que connecta el riu amb la badia del Fangar. Hom creu que segles enrere hauria pogut ser la desembocadura del riu. En tot cas, actualment serveix de desguàs de les aigües dels camps d'arròs, que els pagesos buiden per preparar la terra per a la collita següent.

Aquesta ruta, doncs, transcorre, en part, per una àrea protegida del parc natural del Delta de l'Ebre. Concretament el tram que comença a la Bassa de les Olles i arriba fins al Goleró. La tornada, en canvi, es fa vorejant els camps d'arròs i resseguint els límits de l'espai protegit. Per les seves característiques, ja que el recorregut és molt planer, és ideal per fer-la en família. També és recomanable allargar la passejada el que calgui per poder gaudir de la varietat d'ambients i de les aus que s'hi poden observar: flamencs, ànecs collverds, blauets o camallargues, entre d'altres.

Des de l'Ampolla

L'itinerari d'aquesta ruta surt del passeig marítim de l'Ampolla en direcció a Camarles, pel GR 92. Uns cinquanta metres abans d'arribar als dos quilòmetres, es deixa la carretera que va a Camarles i es gira a l'esquerra, seguint pel costat de la platja de l'Arenal. Un quilòmetre més endavant, hi ha l'entrada a l'espai protegit de la Bassa de les Olles. Aquest pot ser un bon punt per aturar-se una estona, per aprofitar la torre mirador de la zona, des d'on es pot observar la Bassa i el paisatge que l'envolta.

Tot seguit, a uns nou-cents metres, es creua la Gola de la Bassa per sobre de les rescloses de ciment i se segueix el canal fins a trobar un pont que permeti creuar-lo. A l'altre cantó, aigües avall, a l'esquerra, se segueix per un camí de carro, que en arribar prop de la platja gira a la dreta en direcció al Goleró, que trobarem un quilòmetre més avall. Allí se segueix pel camí asfaltat que arriba dels camps d'arròs. Cinc-cents metres més enllà hi ha un pont, que no s'ha de creuar, per poder seguir per la vora dels camps. Mig quilòmetre enllà, cal girar a l'esquerra i, ara sí, creuar el canal per un pont. Cal continuar per la pista asfaltada, deixant una caseta a la dreta. Llavors s'arriba a la carretera. Dos quilòmetres més, i es troba un encreuament, però, de nou, cal seguir recte, fins a arribar a la platja de l'Arenal. Des d'allí es torna a l'Ampolla pel mateix camí de l'anada.

FITXA DE LA RUTA
Mitjà de transport. BTT
Dificultat. Baixa
Desnivell. Pràcticament nul
Recorregut. 14 quilòmetres
Durada aproximada. Una hora i mitja
Sortida i arribada. Passeig marítim de l'Ampolla
Espècies nidificants a la primavera i l'estiu:
Ànec collverd, agró roig, boscaler comú, gavina vulgar, martinet menut, martinet ros, xatrac comú, xatrac menut i flamenc.